dimarts, 9 d’octubre de 2007

Fa 40 anys

La immortalitat del Che es deu no tant als seus actes sinó a la seva imatge. I tot pel fotògrag Alberto Korda, en realitat Alberto Díaz Gutiérrez, quan el 5 de març del 1960 captura la imatge de la seva vida, més ben dit, de la vida del Che als ulls de la posteritat.

Alberto Korda, 1960

El 1967, aquesta fotografia arriba a Europa de la mà de l’editor Giangiacomo Feltrinelli, és clar, fou l’any de la seva mort, un dia com avui, un nou d’octubre. L’any següent, el 1968, apareix una altra imatge del Che més idealitzada i en un estil més pop-art, en format pòster, aquest cop l’autor en fou Jim Fitzpatrick, que es veurà amb molt bons ulls per encapçalar les iniciatives i moviments estudiantils que brollaren arreu d’Europa aquest mateix any.

Warhol, diuen, va fer justament després de veure el pòster de Fitzpatrick una altra versió del “Che”, a l’estil Monroe. En canvi, altres s’omplen la boca per atorgar aquesta versió a Gerard Malanga, i que Warhol, en comptes de denunciar la maniobra de Malanga, es limità a estampar-li la firma i embutxacar-se el rendiment posterior.


Andy Warhol

I mentre el Che passava de ser un heroi a un gran negoci... jo encara no hi era!