dimarts, 6 de gener del 2009

Epifania

Doncs he de dir que no m’han portat carbó els Reis de l’Orient. No és que sigui massa dolent, jo, però tampoc sóc un santet i, posats a esperar algun regal, ja em veia amb un saquet d’aquest fosc mineral. Deu ser que aquests personatges no ho coneixen tot, eh, o potser són massa benèvols.

Un dia, fa un temps, els vaig veure sense esperar-los. Estava en plena ruta romànica quan vaig entrar a Santa Maria de Taüll. Al fons, la Verge Maria ens convida a passar amb son Fill a la falda, tot i que el seu rostre no era la d’una amfitriona amable, que diguéssim. Tot i així, vàrem posar els peus al terra de llur casa. Els tres reis, que es feien dir Mel-hior, Gaspas i Baldasar (avui coneguts com Melcior, Gaspar i Baltasar) oferien els seus regals al minyonet. A sota també hi eren els quatre apòstols.

Fou la primera vegada que ens veiérem cara a cara. Encara ho recordo...


Maiestas Marianae i epifania, s. XII

Mestre de Taüll (Arnau de Bèrgam?)